Stappen naar een gezonder leven

HIIT2

Gezonder leven is een veelgehoord doel, en toch lijkt het bijna onmogelijk te bereiken. Je voelt wel de noodzaak tot verandering, maar hebt geen idee hoe je dat precies voor elkaar gaat krijgen. En zo verval je in hetzelfde patroon en maak je keuzes die je altijd al maakte, waardoor het resultaat niet verandert. Nog steeds voel je je futloos en heb je diverse fysieke en/of mentale klachten.

Onlosmakelijk verbonden

Een gezond lichaam en een gezonde mindset zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Wanneer je weinig aan lichaamsbeweging toekomt, merk je dat op allerlei vlakken in je leven. Dat komt onder andere doordat je bij een gebrek aan beweging steeds vermoeider wordt. Dit brengt je in een vicieuze cirkel: je beweegt weinig, voelt je vermoeid en hebt nog minder zin in sport. Zo ga je mentaal ook steeds minder lekker in je vel zitten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die niet tot nauwelijks bewegen, meer angstige en depressieve gevoelens ervaren.

Ergens naartoe werken

Vaak weet je wel dat het anders kan, maar geloof je er niet in dat het lukt. Waar ligt dat toch aan? Veelal schuilt een groot deel van het probleem in het ontbreken van een concreet doel. Want pas als je een concreet doel voor ogen hebt, kun je ergens naartoe werken. Er zijn verschillende typen doelen waaraan je kunt werken. Meestal stellen we een uitkomstdoel op. Hierbij bedenken we wat voor resultaat we willen behalen, maar staan we niet stil bij de manieren waarop we dat gaan doen.

'Een gezond lichaam en een gezonde mindset zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.’

Verschillende doelen

Een procesdoel en prestatiedoel bieden dit inzicht wel. Bij een procesdoel formuleer je wat je nodig hebt om je prestatiedoel te bereiken. Bijvoorbeeld: middels het afwisselen van bokszaktraining en yoga wil ik me fitter en meer ontspannen gaan voelen. Het prestatiedoel is een doel dat je opstelt gericht op je eigen prestatie, niet op het resultaat zelf. Dus: Ik wil een volledige bokszaktraining ononderbroken kunnen volhouden. Wanneer je wilt werken aan een gezondere leefstijl in brede zin, is het bovendien nuttig te realiseren dat je werkt met verschillende termijnen.

Tijdsvakken

Door je doelen op te delen in verschillende tijdsvakken, wordt jouw doel makkelijker te verwezenlijken. Stel dat jouw doel is om een fit lichaam te hebben met meer balans tussen inspanning en ontspanning en mentaal weerbaar te zijn. Dat is waarschijnlijk een jarenproject. Maak daarom subdoelen.

  • Niveau 1: langetermijndoel. Wat wil ik bereikt hebben over een half jaar? Bijvoorbeeld: ik wil een X aantal kilo afvallen en regelmaat vinden in het sporten.
  • Niveau 2: kortetermijndoel. Wat wil ik bereikt hebben over een maand? Bijvoorbeeld: ik wil iedere week twee keer per week hebben getraind.
  • Niveau 3: onmiddellijk doel. Wat wil ik bereiken de eerstvolgende training? Bijvoorbeeld: ik wil een bepaalde oefening minimaal een minuut volhouden.

Investeren in jezelf

Het beter leren opstellen van doelen is een belangrijke vaardigheid, maar ondersteuning in het proces daaromheen is vaak erg welkom. Wij helpen je graag te investeren in jezelf, zodat jij je energieker kunt voelen, kunt afvallen, beter in je vel komt te zitten of een combinatie daarvan. Aan de hand van begeleiding of training helpen wij jou graag om met meer energie en zelfvertrouwen in het leven te staan.