fbpx

Goede voornemens? Start nu!

goede voornemens

Met het nieuwe jaar in het vooruitzicht klinkt het idee van een schone lei vast als muziek in je oren. Weer een nieuwe kans om je goede voornemens waar te maken. Je neemt jezelf daarom voor om het er in de laatste maand van het jaar nog even van te nemen en in januari weer je beste beentje voor te zetten. Maar dat is waar veel mensen de mist in gaan. Je kunt namelijk veel beter nu al beginnen.

Motivatie

Uit onderzoek blijkt dat veruit de meeste mensen hun goede voornemens al in de derde week van januari opgeven. Aan het begin van het jaar zijn we nog gemotiveerd, maar zodra het leven dan weer opgestart is en we allerlei triggers voor onze kiezen krijgen, laten we onze goede voornemens links liggen. Juist op de dagen dat je geconfronteerd wordt met verleidingen, val je weer terug in je oude patronen. Je hebt een stressvolle dag gehad en troost jezelf met pizza, een zak chips, en die reep chocola kan er ook nog wel bij. Al snel raak je ontmoedigd en verlies je het vertrouwen in jezelf om je voornemens vol te houden.

Wanneer we allerlei triggers voor onze kiezen krijgen, laten we onze goede voornemens links liggen

Verleidingen en afleidingen

Nu we weinig sociale verplichtingen hebben en de kerstborrels en feestjes worden overgeslagen, is het een uitgelezen kans om alvast de nodige voorbereidingen te treffen. Want juist in december, de maand wanneer de verleiding om de hele dag te bankhangen en borrelhapjes te nuttigen het grootst is, kun je jezelf trainen om gezondere keuzes te maken. Natuurlijk mag je best wat lekkers eten tijdens de feestdagen, maar moet die zak met oliebollen nou echt helemaal leeg?

Warming-up

De belangrijkste redenen waarom mensen hun doelen snel opgeven is doordat ze de motivatie verliezen, te weinig geduld hadden of de verveling simpelweg toesloeg. In andere woorden: ze verloren hun focus. Want hoe graag je ook wilt stoppen met roken of drinken, als iedereen een sigaret opsteekt of de alcohol rijkelijk vloeit tijdens een feestje, voelt het ongezellig om op zo’n moment nuchter te blijven. Begin daarom niet morgen, maar vandaag met stappen zetten naar een gezonder en fitter leven. Door al in december met een warming-up te beginnen, ben je over de ergste drempel heen. Zo zit je in januari al in de flow en kun je het makkelijker volhouden.

Tips voor succes

  • Bepaal wat je wilt bereiken en waarom. Blijf je doel voor ogen houden en herinner jezelf aan de voordelen die het je oplevert. Geen kater of hoestbuien de dag erna, bijvoorbeeld.
  • Stel een plan van aanpak op om je plan concreet te maken. Wil je bijvoorbeeld meer sporten? Neem alvast een proefles, ga eens langs bij je sportschool of loop je hardloopschoenen alvast in.
  • Houd je vooruitgang bij en schrijf elke dag op wat je hebt bereikt om je te blijven motiveren.
  • Breng structuur in je dag aan en plan bewust tijd in voor de dingen die je wilt doen.
  • Wees bewust van je valkuilen. Als je weet dat het moeilijker is om binnen de lijntjes te blijven bij een feestje, bereid je dan voor of schakel de hulp in van je vrienden.

Over Mayru

Of je nu een fitter lichaam of meer balans wilt, gezonder wilt eten of meer doelgericht in het leven wilt staan, wij helpen je graag om jouw doelen te bereiken op het gebied van sport, yoga, voeding en coaching. Samen met jou stellen we een plan op die jij kunt volhouden en werken we stap voor stap toe naar jouw doel.