fbpx

Total body work-out voor iedereen

bokszaktraining

Wanneer je denkt aan een bokszaktraining, roept dit waarschijnlijk associaties op van een pittige training waarbij je flink tekeer gaat. Maar de training houdt meer in dan alleen je frustraties eruit knallen op een bokszak. De bokszaktraining is namelijk een total body work-out waarbij verschillende onderdelen aan bod komen. Ontdek de voordelen hieronder!

Conditie

Tijdens de bokszaktraining voer je constant oefeningen uit op de bokszak op een hoog tempo met korte pauzes. Toch is een bokszaktraining voor iedereen vanaf 13 jaar geschikt: zelfs voor beginnende sporters. Je kunt dus gewoon op je eigen tempo trainen. De eerste paar lessen zal het even wennen zijn om alles bij te benen, maar hoe vaker je het doet, hoe beter je het kunt volhouden. In een aantal weken tijd zie je je conditie dan met sprongen vooruitgaan.

Spierkracht

De bokszaktraining bestaat daarnaast niet alleen uit trappen en stoten, maar ook gaat er een warming-up aan vooraf en worden er tussendoor oefeningen gedaan om de spieren te trainen. Denk bijvoorbeeld aan push-ups, squats en buikspieroefeningen. Bij het trappen, slaan en combinaties daartussen train je verschillende spieren, zoals je quadriceps, triceps, biceps, hamstrings, kuiten, schouderspieren, rugspieren en borstspieren. Echt een full body work-out dus.

Een bokszaktraining is meer dan alleen je frustraties eruit knallen op een bokszak.

Calorieverbranding

Ook is de bokszaktraining een uitstekende work-out als je wat extra kilo's kwijt wilt. Dankzij de hoge intensiteit van de oefeningen is het namelijk een van de grootste calorieverbranders. In een uur tijd verbrand je wel 400 à 500 calorieën, afhankelijk van de trainingsvorm en je lichaamsgewicht.

Stress loslaten

Een zware werkdag gehad? Wil je even ontsnappen uit de dagelijkse sleur, stapelen de ergernissen zich op en wil je de frustraties eruit knallen? Dan is een bokszaktraining een ideale manier om je hoofd leeg te maken en de stress los te laten. Om deze reden is de bokszaktraining ook geschikt voor mensen met stress- of burn-outklachten en zelfs bij PTSS en trauma.

Technieken

Daarnaast leer je de technieken en combinaties van (kick)boksen beheersen, zonder dat hier lichamelijk contact aan te pas komt. Zo train je je voetenwerk, leer je de kracht van je slagen aan te voelen en zelfs je ademhaling onder controle te houden. Je kunt aan de klank en de beweging van de bokszak toetsen of je de juiste techniek beheerst. Dit houdt je gelijk een spiegel voor en vertelt je aan welke onderdelen je nog kunt werken.

Tips en weetjes

Denk je eraan om te beginnen met bokszaktraining, dan zijn er een paar dingen om bij stil te staan:

  • Draag goede bescherming om blessures te voorkomen: scheenbeenbescherming en goede handschoenen worden aangeraden.
  • Drink voldoende voor en na de training.
  • Zorg voor een goede warming-up en cooling-down. Schud alle spieren goed los en strek je arm-, been- en buikspieren.
  • Let op je houding: ga op armafstand van de bokszak staan en buig lichtjes door je benen. Wil je thuis beginnen met een bokszaktraining, dan raden wij aan om eerst een aantal lessen onder begeleiding te volgen. Zo weet je zeker dat je de juiste techniek onder de knie hebt.

Over Mayru

Of je nu aan je conditie wilt werken, meer spierkracht wilt opbouwen, extra calorieën wilt verbranden of een uitlaatklep zoekt voor je stress en frustraties, een intensieve bokszaktraining van twee tot drie keer per week helpt je je lichaam te trainen op alle niveaus. Zowel beginners als ervaren sporters kunnen bij ons terecht voor een total body work-out met de bokszaktraining. Wil je liever kickboksen, dan kan dat ook. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact op!